Z uwagi na specyfikę branży CBD, polscy inwestorzy decydujący się na prowadzenie działalności na rynku konopnym – zobowiązani są do spełnienia licznych wymogów prawnych. Jednym z takich zobowiązań niezbędnych do sprzedaży m.in. suszu konopnego CBD lub pre-rollsów zgodnie z obowiązującymi regulacjami, jest konieczność rejestracji produktu, jako wyrób ziołowy do palenia. W gruncie rzeczy stanowi to obowiązek wynikający z Ustawy, o której istnieniu przedsiębiorcy niejednokrotnie nie mają nawet pojęcia. Jak zatem dokonać zgłoszenia? Na co należy zwrócić szczególną uwagę w tym zakresie? Dowiesz się w tym artykule.
Wedle treści art. 11h Ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – będąc producentem lub importerem wyrobów ziołowych przeznaczonych do palenia, jesteś zobligowany do przedłożenia Prezesowi Biura ds. Substancji Chemicznych wykazu wszelkich środków, które wykorzystujesz do ich produkcji. Konieczne w tym zakresie jest również określenie zawartości składu oraz przeprowadzenie klasyfikacji zgodnie z marką, oraz rodzajem.
Natomiast jedną z głównych motywacji wynikających z potrzeby dokonania rejestracji są sankcje, na które jesteś narażony z tytułu braku spełnienia tego obowiązku. Po pierwsze wysokość kary może sięgać nawet 200 tys. zł. Po drugie produkty takie jak pre-rollsy lub susz konopny CBD można wprowadzić do obrotu dopiero po upływie 6 miesięcy od momentu zgłoszenia.
Zasadniczo realizacja tego rodzaju rejestracji ma zgoła odmienny charakter w porównaniu do innych. Dlaczego? Ponieważ zgłoszenia dokonuje się za pośrednictwem unijnej strony internetowej. W pierwszej kolejności należy utworzyć konto EU Login. Następnym krokiem jest ubieganie się o uzyskanie numeru ID, który jest indywidualnym numerem nadawanym wyłącznie przez Komisję Europejską. Jeżeli już go otrzymasz, zostanie Ci udostępniona specjalna platforma. Wobec tego znajdując się w posiadaniu konta oraz dostępu do platformy – możesz wysłać zgłoszenie.
W celu finalizacji procesu rejestracji wyrobów ziołowych do palenia konieczne jest wypełnienie formularzu w formacie xml. Polega to na standardowym uzupełnieniu poszczególnych rubryk, takich jak nazwa Twojej firmy, nazwa produktu i jego gramatura, właściwości itp. Następnie po wypełnieniu wszystkich tych elementów, a także dołączeniu wszelkich załączników – zamieszcza się je na wcześniej wymienionej unijnej stronie internetowej. Tak jak już wspomniałam, należy to zrobić na 6 miesięcy przed wprowadzeniem produktu do obrotu. Jeżeli wszystko przebiegnie w sposób właściwy i prawidłowy, zostaniesz wówczas wpisany na listę prowadzoną przez Biuro ds. Substancji Chemicznych.
Obecnie polski rynek konopny stał się jednym z popularniejszych kierunków inwestycyjnych – nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Warto w szczególności zapoznać się w tym kontekście np. z poprzednim artykułem o nowym stanowisko GIF-u co do CBD, wszystko pod tym linkiem. Z uwagi na stale zwiększające się zainteresowanie zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów, otoczenie prawne branży konopnej poddawane jest ciągłym zmianom. Wobec tego, jeśli masz pytania w tym zakresie – skontaktuj się ze mną. Umówimy spotkanie, a ja zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.
Autor: Klaudia Zadworna